Classificatie en sterren

Rodina Travel heeft een grote keus aan accommodaties in Bulgarije, van luxe hotels en moderne appartementen complexen tot gastvrije pensions en sfeervolle vakantiewoningen. Alle accommodaties in Bulgarije worden geclassificeerd volgens het internationale sterrensysteem. Wij wijken soms daar vanaf af. Omdat wij bijna alle accommodaties die wij aanbieden persoonlijk hebben bezocht, kunnen wij soms beslissen dat een bepaald hotel minder of juist meer sterren verdient.
Wij letten hierbij altijd op de prijs/kwaliteitverhouding, het aantal faciliteiten, de staat van de kamers en de badkamers, de hygiëne, veiligheid, kind vriendelijkheid en niet te vergeten de service. Wij selecteren daarom de beste accommodaties voor ons programma. Soms kiezen wij een hotel vanwege de perfecte ligging of een geweldig uitzicht, maar soms ook vanwege de luxe of de vele faciliteiten. Wij proberen de beschrijvingen van alle accommodaties zo compleet mogelijk te maken. Leest u deze goed door voordat u tot een definitieve boeking overgaat.

Beschrijvingen en foto's

Bij elke accommodatie vindt u een korte uitleg over de ligging ten opzichte van het centrum, het strand, de zee of bij de wintersportvakanties het afstand tot de skipistes en de liften.
Daarnaast vindt u een opsomming van de diverse faciliteiten, soorten kamers en de beschrijvingen ervan. U moet er wel rekening mee houden dat voor het gebruik van sommige faciliteiten, zoals sauna's en tennisbanen een toeslag betaald moet worden. Ook kan het soms voorkomen dat in het voor- en naseizoen een aantal faciliteiten gesloten kunnen zijn door gebrek aan belangstelling of andere redenen.
Wij hebben naast een beschrijving ook foto's van zowel de accommodatie zelf, als van de faciliteiten en het inrichting van de kamers. Deze foto's zijn echter ter indicatie. Het is mogelijk dat de kamers inmiddels gerenoveerd zijn, of dat het hotel ook kamers heeft die andere indeling of inrichting hebben.

Kamersoorten

Er zijn verschillende soorten kamers. Hieronder een overzicht en uitleg over de benamingen:
- 1-persoonskamers: deze kamers hebben slechts 1 bed en zijn geschikt voor 1 volwassene. Niet veel hotels hebben eenpersoonskamers. De meeste hotels bieden een 2-persoonskamer voor alleen gebruik. Dit is de reden dat er vaak deze kamers duurder zijn of dat er een 1-persoonskamer toeslag moet worden betaald.
- 2-persoonskamers: deze kamers zijn geschikt voor 2 personen en hebben soms aparte bedden en soms een tweepersoonsbed. Er kan bijna altijd een extra bed worden bijgeplaatst. Deze is meestal klein of minder comfortabel dan de normale bedden en is vooral geschikt voor kinderen.
- Familiekamers: dit zijn ruime kamers geschikt voor een familie met 2 tot 4 kinderen. In sommige hotels zijn dat 2 normale 2-persoonskamers maar met een tussendeur.
- Studio's: een studio is eigenlijk een grote kamer met een zithoek en kitchenette of keuken. Soms is er een apart slaaphoekje voor 1 of 2 kinderen, maar deze ruimte is niet afgesloten.
- Appartementen: de appartementen hebben altijd minimaal een slaapkamer, woonkamer en kitchenette of keuken. Een - 2-kamerappartement heeft dus 1 slaapkamer en een 3-kamerappartement 2, waarvan een met tweepersoonsbed en de andere met aparte bedden. De meeste appartementen hebben een woonkamer met sofabedden waar er nog 1 of 2 personen op kunnen slapen. Deze zijn echter minder comfortabel.

Verzorging

De verzorging zijn de maaltijden en/of drankjes die u in uw accommodatie kunt krijgen:
- Logies (LG): alleen een overnachting zonder maaltijden.
- Logies met ontbijt (LO): overnachting en ontbijt. De verzorging begint met het ontbijt op de dag na aankomst en eindigt op de dag van vertrek.
- Halfpension (HP): overnachting, ontbijt en diner. De verzorging begint met het diner op de dag van aankomst en eindigt op de dag vertrek met ontbijt.
- Volpension (VP): overnachting, ontbijt, lunch en diner. De verzorging begint met het diner op de dag van aankomst en eindigt op de dag van vertrek met het ontbijt.
- All Inclusive (AI): overnachting, alle maaltijden, lokale alcoholische dranken en frisdranken en vaak ook snacks. De verzorging begint op het moment dat je incheckt en eindigt op de dag van vertrek bij het uitchecken. Voor de All Inclusieve zijn veel varianten, zoals All Inclusive Light of AIl Inclusive Ultra. Bij de eerste krijgt u maaltijden en drankjes alleen binnen bepaalde tijden en bij de tweede is vrijwel alles inbegrepen, zelfs diverse sportmogelijkheden en alle drankjes.

Aankomst- en vertrek

In de meeste hotels is het mogelijk om pas vanaf 14.00 uur in te checken en dient u de kamer voor 12.00 uur te verlaten. Dit is per hotel verschillend, dus de exacte in- en uitcheck tijden worden ter plaatse doorgegeven. Als u een hele vroege vlucht heeft en u arriveert bij uw hotel voor 14.00 uur, dan kunt u zich gewoon bij de receptie melden. Mocht het hotel een kamer vrij hebben dan kunt u dan alsnog inchecken. Zo niet, dan moet u even wachten tot dat uw kamer klaar is. Uiteraard kunt u uw bagage in het hotel achterlaten in de hiervoor bestemde bagagekamer en alvast een kijkje nemen op uw vakantiebestemming. Als u op de dag van vertrek een hele late vlucht heeft, dan kunt u ook gebruik maken van de bagageruimte van het hotel, of informeren of u uw kamer tegen bijbetalen langer kunt gebruiken.

Minder validen

Wij vermelden op onze website niet altijd of een accommodatie geschikt is voor mindervaliden of rolstoelgebruikers. Dit betekent echter niet dat deze voorzieningen niet aanwezig zijn. Integendeel. De meeste hotels in Bulgarije, vooral aan de kust, hebben aangepaste kamers en mits op tijd aangevraagd kunnen deze garanderen. Vermeldt daarom altijd bij uw reservering als u een aangepaste kamer nodig heeft.

Huisdieren

Veel hotels accepteren geen huisdieren. Wilt u toch met uw huisdier reizen dan kunt u ons beter bellen of mailen voor de voorwaarden en mogelijkheden.

Schoonmaak, handdoeken en bedlinnen

Onder het kopje bijzonderheden vermelden wij het aantal malen per week dat uw kamer/appartement wordt schoongemaakt en dat de handdoeken en het linnengoed worden verschoond. Hierbij worden het schone linnengoed en de schone handdoeken bij aankomst meegerekend. Dit overzicht dient ter indicatie. Het is altijd mogelijk dat bepaalde wisselingen of schoonmaken vervallen in verband met feestdagen o.i.d. Het is altijd mogelijk om extra handdoeken of schoonmaak aan te vragen bij de receptie. Ook heeft elk hotel een eigen regels voor het verschonen van de handdoeken. Bij sommige moet u de gebruikte handdoeken op de vloer laten liggen, anders worden ze niet verwisseld, bij een ander worden deze standaard verschoond, ook als u ze niet heeft gebruikt. Kijk hiervoor de informatie die u van het hotel krijgt bij aankomst.