Reizigers:  Marcel Bruggeman en José Varwijk
Reis: 11-daagse Fietsvakantie Bulgarije
Plaatsen: Goliam Izvor, Ribaritsa, Apriltsi, Gabrovo, Bozjenci, Elena, Plovdiv, Sofia
Reisdata: 21-05-09 t/m 31-05-09

Van 21 mei t/m 31 mei 2009 zijn wij via Rodina Travel op vakantie geweest in Bulgarije. Tijdens deze vakantie hebben wij een 8 daagse fietsreis gemaakt door het Balkangebergte aansluitend zijn we nog 2 dagen in Sofia geweest.

De fietsreis overtrof al onze verwachtingen. Het was oorspronkelijk een groepsreis, maar omdat het bleek dat wij met z'n tweeën de gehele groep waren, werd het toch een fietsreis met een persoonlijke gids. Voor ons was dit de eerste maal dat wij een georganiseerde reis hebben geboekt. Normaliter reizen wij meer op de bonnefooi. Maar omdat we de taal niet spreken en maar een beperkte (voorbereidings) tijd hadden, ter voorbereiding op de reis, hebben we ditmaal gekozen voor een georganiseerde reis en hier hebben we zeker geen spijt van.

We werden netjes, samen met onze eigen fietsen, van het vliegveld afgehaald, door onze gids Bulgaarse gids Velko. Deze sprak perfect Engels en had de gehele week veel geduld met ons. Hij bracht ons naar de startplek van de fietstocht Goliam Iizvor. Dit is een klein plaatsje ten Noordoosten van Sofia. We verbleven hier in een pension. De gehele reis hebben we in pensions of een 2-sterren hotel overnacht. Dit zijn niet de meest luxe hotels, maar alles was perfect schoon en het eten en de bedden waren prima. Ook de locaties van de hotels waren goed en afwisselend. De ene keer bijvoorbeeld ver buitenaf in de natuur en dan weer midden in de stad op loopafstand van diverse restaurantjes.

De te fietsen afstanden varieerden van 50 t/m 80 kilometer per dag. Iedere dag zaten er meerdere beklimmingen in die wel enige fietservaring/oefening van je verlangde. Maar er is geen haast bij. Je fietst in je eigen tempo. Als je het niet zag zitten om een steile beklimming zelf te doen, dan kon je er altijd voor kiezen om m.b.v. het busje naar boven gebracht te worden. Maar wij vonden het klimmen juist een leuke uitdaging. Het landschap vonden wij te vergelijken met Oostenrijk. De bagage werd met het busje vervoerd.

De routebeschrijving was prima (wel in het Engels). Je kon duidelijk de afslagen volgen en ook zien hoeveel en stijl je moest klimmen. Onze gids verbleef in dezelfde accommodatie. Na, 's ochtends, gezamenlijk ontbeten te hebben gingen we op pad. Wij op de fiets en hij in het busje. Op kritische afslagen wachtte hij ons op om er zeker van te zijn dat we niet verkeerd zouden fietsen. Ook wachtte hij ons op bij de bezienswaardigheden (voornamelijk kloosters) om ons daar ter plekke verdere uitleg te kunnen geven. In het binnenland van Bulgarije spreken namelijk maar weinig mensen Engels of Duits. De gids gaf ook aan waar we het beste konden gaan lunchen. Indien nodig dan vertaalde hij de kaart. Bij de wat grotere restaurants was vaak wel een Engelstalige kaart aanwezig.

De fietsroute ging over mooie wegen. Geschikt om te fietsen. Ze waren allemaal verhard, en er was niet veel verkeer. Op sommige stukken moet je wel uitkijken waar je fietst. Het wegdek is niet altijd even vlak. Je moet dan om de gaten heen fietsen. In het Balkan gebergte zelf zie je nog veel paard of ezels voor de wagen. Wij waren met z'n tweeën op de fiets dan ook een echte bezienswaardigheid en werden regelmatig gegroet.

Onze laatste fietsdag eindigde rond het middaguur in Arbanassi. Na hier even rond gekeken te hebben zijn we met (onze fietsen in het busje) naar Veliko Turnovo gegaan. Hier hebben we rondgekeken en geluncht. Vanaf hier hadden we een transfer naar Plovdiv. Dit was 190 km over een provinciale weg. Maar ook dit was interessant. We zijn de Shipka-pas overgegaan en daar de trappen naar het oorlogsmonument beklommen. Op deze manier hebben we nog een ander deel van het land gezien.

De volgende dag hebben we in de ochtend het mooie historische centrum van Plovdiv bekeken en 's middags heeft onze gids, met het ondertussen bekende busje, ons naar Sofia gebracht. Hierbij heeft hij ons tot het appartement begeleidt. Daarnaast heeft hij voor stalling van onze fietsen gezorgd tijdens ons verblijf in Sofia en ons na 2 dagen weer naar het vliegveld gebracht. In 2 dagen dat we in Sofia waren hebben we de bezienswaardigheden bekeken en zoals de gehele week heerlijk gegeten, voor, naar onze begrippen, weinig geld.

Al met al kijken wij terug op een zeer geslaagde vakantie waarin we een positief beeld hebben gekregen over het land Bulgarije en de mensen die er wonen en natuurlijk de reisorganisatie Rodina Travel die alles voor ons geregeld heeft. Vooraf hoor je allerlei verhalen over criminaliteit en het gevaar in het verkeer. Gelukkig hebben wij zelf geen criminaliteit ervaren, wel hebben we vernomen dat er veel slachtoffers vallen in het verkeer. We hebben nauwelijks buitenlanders gezien, maar dat kan ook komen omdat we nog vroeg in het seizoen waren.

Wij hopen zeker nog een keer terug te kunnen gaan naar Bulgarije en wij raden een ieder aan om Bulgarije te gaan ontdekken.