Reizigers:  Stefan en Charlotte
Plaatsen: Koprivshtitsa, Veliko Tarnovo, Plovdiv, Bansko, Panichishte, Sofia
Reisdata: 24-07-17 t/m 06-08-17

Beste Larisa,

We hebben een enorme leuke reiservaring over gehouden aan deze reis. Bulgarije heeft heel wat te bieden. We zijn dus vanaf nu ambassadeurs van Bulgarije geworden!

Het weer was heel goed, buiten de 1ste avond in Veliko en de verplaatsingsdag van Veliko naar Plovdiv hebben we geen regen gehad. De laatste dagen was het zelf te warm om goed te zijn, richting de 40 graden.
Op vlak van taal konden we ons bijna overal goed behelpen met het Engels.
Het in ontvangst nemen van de huurauto ging vlot. De vertegenwoordiger van het autoverhuurbedrijf was heel vriendelijk en heeft ons zeer goed uitleg gegeven.
Van de huurauto zelf waren we ook zeer tevreden, een Skoda Fabia van 1 jaar oud met nog maar 36.000km op de teller. De airco werkte goed. Op het einde van de rit konden we de auto ongeschonden terug bezorgen.

Het verkeer in Bulgarije was wel even wennen, bij het buiten rijden van Sofia stelden we al snel vast dat de lijnmarkering soms verdwenen is. Vele chauffeurs rijden heel agressief. Soms is de baan wel niet altijd in de beste staat, maar voor de rest is alles goed aangeduid en is het meestal rustig (= geen files) op de baan.

Dag 1: Koprivishtitsa is een heel leuk stadje om te verkennen, jammer dat we door de vertraging van onze vlucht minder tijd hadden om daar te spenderen.
In het hotel werden we hartelijk ontvangen, hele vriendelijke mensen! We hebben daar zeer lekker gegeten! Ze hadden ook 's morgens voor een verjaardagstaart gezorgd met een ballon en een happy birthday erbij!

Dag 2: Op weg naar Troyan hebben we het communistisch monument bezocht. We hebben in Troyan eens rondgewandeld en daar iets gegeten om dan vervolgens het klooster te bezoeken. Aangekomen in Veliko hadden we niet de mogelijkheid om de stad te verkennen aangezien er een hevig onweer uitbrak.
Het hotel was goed waar alles aanwezig was.

Dag 3: 's Morgens bezochten we de oude vestiging Tsarevets. 's Middags zijn we tot in Arbanassi gereden, een leuk dorpje! De stad Veliko zelf had niet zo veel te bieden vonden wij persoonlijk.

Dag 4: Vandaag een hele dag regen. We rijden eerst naar het openluchtmuseum Etura. Is wel leuk, maar zal wellicht nog leuker zijn bij goed weer. Het monument op de Shipka pas slagen we over aangezien het regent en heel mistig is boven. In Shipka bezoeken we de Russische kerk. Na het eten stoppen we ook nog aan de graftombe voorbij Shipka (tip: eventueel in de reisbrochure vermelden dat het voorbij het dorp Shipka ligt, want dat was voor ons niet direct duidelijk). In het vrij nieuwe bezoekerscentrum lag het Engels wat moeilijk, maar na een telefoontje met de Engelstalige gids konden we toch 1 van de 3 graftombes daar bezoeken. We maken nog een tussenstop in Karlovo (het is ondertussen gestopt met regenen). De watervallen vonden we niet zo speciaal, maar het dorpspleintje is wel leuk. We bezochten ook het geboortehuis van Vasil Levski. Aangekomen in Plovdiv maken we al een eerste verkenningsronde in het oude stadsgedeelte met een mooi uitzicht vanop Nebet Hill.
Het hotel was leuk en we werden zeer goed en vriendelijk ontvangen!

Dag 5: 's Morgens wandelen we via Danov Hill naar het verzamelpunt voor de free Plovdiv tour. Een heel enthousiaste gids bezorgt ons een prettige stadswandeling! Na de middag bezoeken we enkele oude huizen in de oude stad. 's Avonds gaan we in het park naar de lichtshow met de dansende fonteinen kijken.
Dag 6: 's Morgens bezoeken we fort Assenova en het Bachkovo klooster. 's Middags willen we het Etnografisch museum bezoeken. Op weg daar naartoe worden we binnen geroepen aan de Distillerie waar we enkele drankjes mochten proeven. In de namiddag gaan we wat genieten op een terrasje in Kapana. Een extra dag in Plovdiv was een geweldige keuze!

Dag 7: Vandaag bezoeken we het berenbos in het dorpje Belitsa. Dit was zeker de moeite, maar het neemt meer tijd in beslag dan we verwacht hadden, zeker door de moeilijke bereikbaarheid. De laatste 4 km op een zandweg, bij slecht weer zou ik dit zeker niet aanraden om daar met een gewone huurauto door te rijden. Aangekomen in Bansko gaan we het leuke centrum verkennen.
Het hotel was wederom leuk en ook hier werden we zeer goed en vriendelijk ontvangen! Het ontbijtbuffet was vers en uitgebreid! We hadden een prachtige en ruime kamer!

Dag 8: Vandaag gaan we wandelen. We nemen de gondellift naar boven en wandelen we een 2-tal uur naar de Vihrenhut. Onderweg komen we de oude naaldboom tegen. Aan de Vihrenhut starten we een wandeling maar door tijdsgebrek moeten we deze tijdig afbreken om dat we nog terug moeten wandelen naar de lift die in juli al sluit om 16u30, het is vandaag 31 juli, in augustus is de lift open tot 18u30. Het was een leuke wandeling, maar we ontbraken een wandelkaart en de echte mooie wandelingen starten eigenlijk maar aan de Vihrenhut. We ervaren het een beetje als een verkenningsronde, maar morgen beter!

Dag 9: Vandaag rijden we met de auto naar boven om een wandeling te kunnen starten vanaf de Vihrenhut. (De parkeer ruimte aan de hut is wel beperkt, maar er is de mogelijkheid om langs de baan te parkeren). We maken een prachtige wandeling langsheen 3 meren! We nemen de blauw/gele wandelroute tot aan Muratovo Ezero Lake. We steken dan door naar de groen/rode wanderoute via een wandelpad zonder kleurmarkeringen maar wel duidelijk te volgen door gestapelde steenbergjes tot aan Ribno Banderishko Ezero Lake. Daar picknicken we en wandelen we terug richting de Virhenhut via de groen/rode wandelroute. We passeren nog het Okoto Lake. Dit is een zeer mooie route die ook perfect dagvullend is!

Dag 10: Vandaag bezoeken we het prachtige Rila klooster. We gaan ook nog tot aan de grot van Ivan Rilski waar we ook door gekropen zijn! We stoppen ook aan de Stob piramiden. Het is vandaag super warm en de zanderige ondergrond laat dit nog eens warmer aan voelen. We wandelen naar boven, maar veel tijd om te genieten nemen we niet omdat het er gewoon ondraaglijk warm is. We rijden langs Separeva Banya maar vinden niet direct de geiser en beslissen door te rijden naar het hotel en later terug te keren voor de geiser.
We verblijven in een klein gezellig hotel, waar we vooral goed ontvangen zijn door de zoon des huizes aangezien hij goed Engels spreekt.

Dag 11: Vandaag doen we de prachtige wandeling van de 7 Rila meren. We hebben er enorm van genoten, op de stoeltjeslift naar beneden merkten we echter dat we te weinig zonnecréme hadden gesmeerd.

Dag 12: Vandaag vinden we de geiser wel. We bezoeken Tsari Mali grad. Vervolgens rijden we door naar Sofia zonder tussenstop in Boyana. We leveren de huurauto af in het hotel en maken nog een wandeling door Sofia.
In Sofia verblijven we in heel modern hotel, met alles erop en eraan! Goede ontvangst en een uitgebreid ontbijtbuffet.

Dag 13: Ook in Sofia doen de free Sofia tour, alweer een geweldige ervaring! Na de geleide tour gaan we zelf nog wat op verkenning. De kathedraal vraagt om een bezoekje en ook de Sofia kerk is echt de moeite waard. We gaan ook onder de Sofia kerk de Romeinse opgravingen bezoeken.
Dag 14: Vandaag de laatste dag, we bezoeken het historisch Sofia museum in het oude badhuis, dat viel ons zeer goed mee! We genieten nog van onze laatste uren in Sofia om dan richting de luchthaven te gaan!

Op vlak van eten waren we enorm verast door het gevarieerde aanbod. We hebben meestal zeer lekker gegeten, vaak in een leuke setting en dan nog eens spotgoedkoop!