Reizigers:  Stefaan en Iris
Reis: 15-daagse wandel fly-drive 'Veelzijdig Bulgarije'
Plaatsen: Koprivshtitsa, Veliko Tarnovo, Plovdiv, Devin, Bansko, Panichishte, Sofia
Reisdata: 09-07-22 t/m 23-07-22

Beste Larisa en Frank,

Sinds gisteren zijn wij terug in België na onze eerste kennismaking met Bulgarije.

Eerst en vooral dank voor de vlekkeloze organisatie.
De vluchten en hotels waren perfect geregeld, de huurwagen was een zeer goede wagen en hun service was perfect.
De autoverhuurders waren ook op de hoogte van de juiste vluchturen (niettegenstaande de vlucht gewijzigd was).
We hadden onderweg dus geen enkel probleem.
De GPS werkte perfect en zeker samen met de wegbeschrijvingen konden we bijna niet verkeerd rijden (wij zijn daar nochtans ‘goed’ in ;-)).
De brochure was dik in orde (op een aantal taalfouten, die we u graag vergeven, na).

De hotels waren goed tot zeer goed:
- Hotel in Koprivshtitsa: is een basic hotel met beperkt comfort, maar de ontvangst was vriendelijk en het lokale ontbijt was lekker.
- Hotel in Veliko Tarnovo: is een groot hotel met zwembad en ruime en propere kamers. Het ontbijtbuffet was ruim gevuld. Nadeeltje: het stadscentrum is dichtbij, maar wel langs een niet zo aangename weg (te voet) te bereiken.
- Hotel in Plovdiv: hotel met perfecte gastheer die ons direct veel info gaf. We kregen een heel ruime en nette kamer en een zeer lekker (wel beperkt) ontbijt! Een echte aanrader, als je ’t ons vraagt.
- Hotel in Devin: goed hotel, groot dus wat onpersoonlijk, wel uitgebreid ontbijt en... wij kregen een heel grote kamer (appartement). Info over mogelijke activiteiten was in het hotel niet te krijgen. De parking is vermoedelijk wel erg krap als het hotel zou vol zitten (maar dat was niet het geval).
- Hotel in Bansko: aangenaam hotel, grote en propere kamer, perfecte service en prima ontbijt! Info over bergwandelingen konden we daar niet krijgen, maar die vonden we zelf wel. Parkeergarage moeilijk om in te rijden als je niet super stuurvaardig bent. Niettemin: aanrader!
- Hotel in Panichishte: Zeer mooi nieuw hotel met erg lekker en uitgebreid ontbijt, propere en redelijk ruime kamers. Personeel was vriendelijk. De airco was defect, maar dat was geen probleem (’s nachts was het buiten fris, zodat we konden afkoelen). Minpuntje (vreemd voor een nieuw hotel): drie verdiepingen, maar geen lift.
- Hotel in Sofia: Basic hotel met (naar onze normen) vrij beperkt ontbijt. ’s Nachts nogal wat lawaaihinder (vuilkarren, gebabbel in hotel, ...).
De hotels waren dikwijls heel beperkt bezet, wat kan meespelen in de service.

Het land en zijn bezienswaardigheden moeten wij u allicht niet leren kennen ;-)
Misschien toch dit: de naar onze mening allermooiste bezienswaardigheid van Plovdiv, de Bishops Basilisca was niet vermeld in uw brochure. Wat ons betreft mag u die zeker aanvullen.

Hieronder nog wat wij vonden van een aantal onderdelen van het programma:
- Koprivshtitsa: mooie kennismaking met het ‘oude’ Bulgarije
- Troyan Klooster: was de moeite waard
- Veliko Tarnovo: de moeite waard voor een wandeling in de Tsarevets vestiging én door het stadje zelf
- Arbanassi: is leuk om rond te wandelen, ook voor het zicht vanop de hoogte
- Dryanovo klooster: is inderdaad mooi gelegen, maar vonden wij niet echt een meerwaarde in het programma
- De kerk ‘de geboorte van Christus’ in Shipka vonden we de moeite waard
- Van de Thracische graven die beschreven staan in de brochure hadden we grootse verwachtingen, maar na het bezoek aan het graf van Koning Seft III waren we behoorlijk teleurgesteld (de vergelijking met het graf van Toetanchamon was o.i. wat overdreven)
Van een mogelijkheid voor een rondleiding naar de andere graven was daar trouwens geen sprake, en we hebben het dan ook bij dit ene graf gelaten. We zijn dan wel naar Kazanlak geweest, waar we wél van onder de indruk waren.
- In Plovdiv hebben we een combinatieticket aangekocht. Hierin zat (in tegenstelling tot uw brochure) niet meer de 3D-voorstelling (misschien is dit gewijzigd). De bezoeken waren de moeite waard. Plovdiv viel ons wel mee, hoewel we het spijtig vonden dat het amfitheater volgestouwd stond met materiaal voor een avondprogramma, waardoor het veel van zijn charme verloor. En zoals gezegd: de Bishops Basilica was voor ons één van de toppers van onze reis
- Asenovgrad: mooie wandeling ernaartoe en mooi bezoek
- Bachkovo: mooi klooster, we hebben ook de refter bezocht en dit was ook de moeite waard
- Wonderbaarlijke bruggen: zeer mooi, één van de toppers wat ons betreft
- Devin: wandeling naar de waterval hebben we gedaan, maar daar waren we beter eerst naar de omgeving gereden. We zijn te voet vanaf het hotel naar de waterval gestapt, maar de eerste (en de laatste op de terugweg) kilometers wandel je dan langs een drukke weg, wat niet zo aangenaam is
- Belitsa: het berenbos is een bezoek waard
- Bansko: wij namen de lift naar het Pirin gebergte en hebben daar een zeer mooie wandeling gemaakt langs de Bunderizhki meren en de Bajkusheva Mura en verder tot een stukje voorbij de Vihren hut. ’s Anderendaags zijn we terug met de lift naar boven geweest en te voet teruggekeerd. Ook dit was een erg aangename wandeling
- Rila klooster: een ‘must see’ en terecht!
- Wij stopten ook in ‘Stob’ en wandelden tot het einde, zeer de moeite waard
- Vanuit Panichishte namen wij de skilift en we deden de wandeling naar de zeven meren. Voor ons alweer één van de hoogtepunten (niet alleen letterlijk) van onze reis!
- Boyanska Curkva was voor ons ook al een prachtig bezoek
- Sofia: wat lastig omwille van de hitte, maar wel een stad met veel bezienswaardigheden. Naast Al. Nevski bezochten wij ook de Russische Kerk (waar een viering bezig was) en de buur van de Al. Nevski met de onderliggende opgravingen (graven, mozaïeken, ...). Om de hitte te vermijden deden we ook het historisch museum aan, wat ook wel wat te bieden heeft.

Voilà. Wij hebben een mooie reis gehad en er volop van genoten.

Dank voor de piekfijne organisatie ervan!