Reizigers:  Familie Hermans
Reis: 17-daagse Fly-drive Bulgarije incl. het Rozenfestival, op maat
Plaatsen: Panichishte, Melnik, Devin, Plovdiv, Sozopol, Rozenvallei, Veliko Tarnovo, Koprivshtitsa, Sofia
Reisdata: 18-05-13 t/m 09-06-13

Lieve Larisa,

Wat heb je een geweldige reis voor ons samengesteld. En wat was alles tot in de puntjes goed geregeld. Heel erg bedankt daarvoor. Ik ben thuis gekomen met wel 100 mooie verhalen in mijn hoofd en ik maak al mijn collega's enthousiast voor Bulgarije als vakantiebestemming.

Verder wat details waarmee je misschien je voordeel kan doen.

Autoverhuurbedrijf was punctueel op tijd met alles en het was een warme ontvangst op de luchthaven.
Hotel in Panachishte: Prachtig gelegen, mooi en schoon hotel. Dankzij je goede uitleg toch makkelijk gevonden.
Bestelde daar de dampende groentepan, was meteen een goeie kennismaking met de Bulgaarse keuken en de porties. Wauw wat veel maar wat heerlijk. Theo had er makkelijk van mee kunnen eten.

Over de wandeling om de 7 meren zei de eigenaar dat de lift het niet deed en dat we beter een jeep konden nemen (een vriend natuurlijk).Ervaring apart zo'n tocht de berg op maar het laatste stuk was niet te bereiken door slecht wegdek en sneeuw dus na verschillende pogingen het laatste stukje te voet verder door de sneeuw. De lift deed het echter gewoon, dat legde tijdsdruk op onze wandeling. Omdat de jeep ons beneden weer zou ophalen. En die tijd was nodig want het bleek een gevaarlijke wandeling in deze tijd van het jaar over besneeuwde berghellingen en zelfs over losse stenen van een wilde waterstroom omdat de aangegeven paden niet altijd zichtbaar waren. Maar wat een schoonheid en echte stilte op de vlaktes bedekt met krokusjes. Dus voelde ik me een heldin toen we, een uur te laat beneden bij de jeep aankwamen. We hebben er 4 uur over gewandeld.

Het hotel in Melnik bereik je via de klinkerweg voor de brug. Mooi hotel met een Zen tuintje erachter. Zij hadden glutenvrij brood voor me gebakken. En voor het ontbijt kreeg ik pannenkoekjes met maïs; smeel met vijgenjam en honing. Ik bedankte de kok met handen en voeten en die kwam speciaal naar onze tafel. Een van de vele warme ervaringen. De bedden ware jammer genoeg erg slecht de veren voelde je er aan alle kanten doorheen.

In het hotel in Devin sprak bijna niemand Engels. Ook de informatiemap in het hotel was alleen in het Bulgaars. De kamer had een balkon maar wel een klein 2 pers. bed tegen de muur. De kok kwam direct overleggen over mijn dieet. Was opgelucht dat ik mijn eigen crackers bij me had. En bemoeide zich heel schattig met alles wat ik bestelde.

De berentocht was een avontuur op zich. Van 16.30 uur tot 21.15 uur zaten we in een wildobservatie hut samen met een Engelssprekende gids en een jager. Op vochtige dekens over een bank. We konden heel zacht fluisteren er was een klein chemisch toiletje in een hoekje achter een deur, bleek later pas toen de nood erg hoog werd. We zagen totaal 6 hertjes en twee duiven. Maar vonden het een geweldige ervaring. Alhoewel ik sinds tijden mijn plas niet meer zo lang heb opgehouden tot half 11 's avonds terug in het hotel.
Stelde de gids voor om het een wildobservatietocht te noemen want de kans om beren te zien is erg klein, ze slapen nl. overdag en komen pas met de schemering, maar toen moesten wij terug i.v.m. de jeeptocht terug door het gebergte.

Toen we naar Trigrad reden wees de Garmin ons een bergpad omhoog naar een klein dorpje daar reden we rond en daalden de zelfde weg weer af om toen weer een half uur later de route verder te vervolgen. Zo ontdekten we dat we hem niet blindelings konden vertrouwen.
Het hotel in Plovdiv had ook een fantastische locatie. En ze hadden zelfs dieet brood gekocht (al was het niet gluten vrij) en schapenfeta. Mooi ontbijtbuffet met veel vers fruit. Wat een lieve eigenaar en zijn vrouw. Life muziek in hun restaurant voegde veel toe. Verbazend al die dames op naaldhakken over dit plaveisel.

Sozopol bracht ons ook weer een heel ander hotel. Luxe en mooi uitzicht op zee. Goed ontbijtbuffet. We hadden nooit gedacht dat hier de branding zo sterk was. En we zagen dolfijntjes zwemmen.

Hissar bracht ons een chique hotel met kamer zonder balkon op de vierde etage zonder lift. Maar met piccolo, een geweldige kerel. Die direct aan kwam rennen om met alles te helpen. De bedden waren goed maar de kamer benauwd met alleen een hoekraampje dat open kon klappen.
Maar de kok was zo gedreven, geweldig. Hij belegde een hele vergadering met jullie gids en mij over wat hij zoal kon koken en wat ik lekker vond. En voor Theo kookte hij op verzoek traditioneel. We waren hier wel het meest kwijt aan onze maaltijden maar wat voelde ik mij verwend. En hij kwam ook steeds kijken om te zien of ik het wel lekker vond. Had heerlijk glutenvrij brood gebakken en dat kreeg ik als croutons bij een groentesoep die hij speciaal voor me maakte.

Over het rozenfestival hoef ik je niets te vertellen, een onbeschrijfelijk mooie ervaring goed begeleid door jullie gids en door een Bulgaarse gids 'Emil', een leuke vent die ons naderhand nog opzocht en die ons samen met zijn zus, en de Nederlandse dame: Eiline, de middag verder vergezelde naar een Tracische graftombe. Hij vertelde ons nog over het Russische monument dat vanuit de vallei te zien was. Wilde dat Theo er ook een reed maar dat haalden we niet meer. Maar daardoor verwarden wij het monument dat jij ons had aangeraden met dat wat hij noemde.
Dus reden we op dag 17 na de Shipka kerk bewonderd te hebben naar de parkeerplaats aan de voet van die heuvel. Maar de door jou genoemde traptreden kwamen maar niet en de helling werd steeds steiler. Daarbij dreigde het onweer dus moesten we doorlopen. Tot ik ontdekte dat ik last heb van hoogtevrees, we konden alleen maar door maar het duizelde me aan alle kanten. Alleen maar omringd door dieptes en bergtoppen, dat was een vervelende ervaring. Uiteindelijk boven bij het monument bleek gelukkig een autoweg aan de andere kant te lopen. Hopelijk leidde die ook naar de parkeerplaats??? Theo wilde de helling weer afdalen en de auto halen maar dat vond ik geen goed idee. We hadden maar een telefoon. Dus dan maar op goed geluk de weg afgedaald. Dit geheel kostte ons een paar uur oponthoud. Maar we hebben er desondanks van genoten. En het onweer bleef gelukkig in de verte. In de auto ontdekte ik pas onze vergissing en na een kwartier bereikten we jouw monument met de trappen. Daar was Theo zo boven, ik heb even af laten weten nu.

Het hotel in Veliko Turnovo was ook weer een ervaring apart. Wat een schitterende locatie. Zij hadden ook weer glutenvrij brood voor me en een mooie kamer met balkon. Wat een uitzicht. En die straatjes tussen die op elkaar 'geplakte' woningen. Het fort was het mooiste fort wat we ooit bezocht hebben. We konden de paarden er bij wijze van spreke horen lopen. En de bevolking bezig zien. De volgende dag Arbanassi en Tryavna.
Op dag 20 hebben we Pleven laten zitten. In de steden verlies je teveel tijd met zoeken op de doorreis, nog wel de brug in Lovech. Maar door de Garmin ook weer binnendoor. Ondanks je waarschuwing.
Op de oogverblindende bergpas kwamen we ook nog een hele kudde paarden tegen en zegen hoe ze er een met een lasso vingen.

Koprivshtitsa overtrof weer op een hele andere manier.
Schoon hotel, lieve mensen die alleen een paar woorden Frans spraken. We waren de enige gasten maar hun zoon kwam speciaal om ons bij het diner te begeleiden, hij sprak Engels. Het boerenleven daar dat hadden we nog wel een paar dagen willen meebeleven. De kudde die door een oude dame wordt thuis gebracht en koe voor koe wordt afgeleverd bij de verschillende eigenaren. Het lokale marktje. De museumwoningen. Wij zijn opeens helemaal op de hoogte van de vrijheidsstrijders van je vaderland.
En dan op anderhalf uur rijden verder kom je in de welvaart van Sofia en dat wat een grote klap. De herrie, de drukte en de overdaad aan luxe winkels en dan een dame van in de tachtig die in een doos moet slapen. De volgende dag kon ik hier beter mee omgaan, maar de tegenstelling was erg groot de eerste avond.

De auto werd punctueel op tijd afgehaald. Het hotel was schoon en onpersoonlijk. Na al die warmte van de vorige hotels. Wel weer een heerlijk ontbijt met speciaal brood en kaas voor mij.
Genoten van de parken en de Bojana kerk. En van een soep restaurantje.
Keurig op tijd opgehaald en onze pot honing bij de douane moeten achterlaten omdat onze koffer te zwaar was. Dat komt ervan met al die mooie souvenirs. Was wel wrang om al dat werk van de bijen in de vuilcontainer te zien verdwijnen. Dus geen wekenlange Bulgaarse natuur op onze boterhammetjes. Hoop maar dat ze het weggeven...

Nou dit is in korte versie ons reisverslag. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Jij hebt veel werk in het verslag gestopt waardoor wij ons goed konden redden met de ons vreemde taal, dus vond ik dit een goede tegenprestatie naar jou toe.