Reizigers: Liesbeth Bouhuis en Nely Matsinger
Reis: 19-daagse fly-drive 'Verrassend Bulgarije' incl. Rodopi gebergte
Plaatsen: Sofia, Bansko, Sandanski, Devin, Plovdiv, Kazanlak, Veliko Tarnovo, Sv. Konstantin
Reisdata: 14-07-09 t/m 01-08-09

Dat deze naam de reis helemaal dekt, is duidelijk. Regelmatig zeiden we tegen elkaar hoe verrassend het toch was. We begonnen in Sofia. Hoewel het wel jammer was, dat we zo ver van het centrum afzaten, leverde het ook geen probleem op, want de taxi is hier erg goedkoop. Wat was er veel te zien in deze stad: de Alexander Nevski Kathedraal, Sveta Nedeljakerk, St. Jorisrotonde, wisseling van de wacht enz. Allemaal even mooi. Tijdens het eten bij het archeologisch museum viel ons op dat hier de juppen van Bulgarije wel verzameld waren.

De volgende dag werd de huurauto geleverd en konden we op eigen gelegenheid verder door het land gaan toeren. Wel even wennen aan alle gewoontes op de autowegen.
Op weg naar Bansko bezochten we eerst het Rila klooster. Dat is prachtig en we namen de tijd om dit goed te bekijken. Wat een prachtige fresco's. Vervolgens gingen we langs Stob omdat daar een prachtig gebied was met 'pyramiden'. En toen richting Bansko.
In Bansko was een heel oud centrum met geplaveide straatjes tussen hoge muren. Het eten was ook steeds een verrassing, want het was niet altijd duidelijk wat we bestelden. Maar het smaakte goed: lekkere salades, veel kaas en heerlijke yoghurt. Ook het hotel was leuk: de eigenaar was een heel vriendelijke mevrouw die ons nog wat tips meegaf. We konden daarom ook naar Belzog en met de kabelbaan naar boven. Daar konden we een prachtige wandeling maken om een meer heen. Ook veel mountainbikers namen de lift naar boven om vervolgens naar beneden te suizen.

De dagen erna waren we in het Pirin gebergte en kwamen we door allerlei kleine dorpjes. Het leven leek hier stil te staan. Hoewel de taal geen mogelijkheid tot communicatie bood, konden we via ons fototoestel toch wat contact hebben. Soms was er iemand die wel wat Engels sprak en zo hebben we ook een rondleiding door het dorpje Pirin gehad.
We hebben ook het dorpje Melnik bezocht met zijn in rotsen uitgegraven wijnkelders, Het Rozjhen klooster en via prachtige bergwegen zijn we ook door het Rodopi gebergte getrokken. Hierbij zagen we schitterende rotsformaties, grotten en hebben we een mooie wandeling kunnen maken. Wel moeilijk is te vinden waar je moet beginnen ,hoe lang de wandeling is en waar je dan uitkomt.

Als we op onze weg richting Plovdiv ook nog allerlei pittoreske dorpjes tegenkomen , genieten we volop. Ook Plovdiv is een verrassende stad, vol met mooie koopmanshuizen, amfitheater; een historisch openluchtmuseum. Ook het Thracische verleden konden we bekijken. Het is indrukwekkend hoeveel geschiedenis Bulgarije te bieden heeft.
Hoewel het rozenseizoen afgelopen was, hebben we toch een kijkje genomen in het museum bij Kazanlak. Voor we de Shipka-pas overgingen, waren we nog deelgenoot van een dienst in de mooie kerk bij dit plaatsje.

En van een heel andere orde is het fort bij Veliko Turnovo. Het is bijzonder wat een enorme vesting dit geweest moet zijn. Het uitzicht op deze plaats is heel mooi.
En het 'stenen woud', Pobitite kamani, was ook een verrassende ervaring. Dat je zomaar tussen deze formaties kon lopen, terwijl het mogelijk ontzettend oud is, is wel heel apart.
En tot slot hadden we nog de Zwarte Zeekust, met zijn grillige rotsen en grotten. Zelfs een klooster dat geheel in de rotsen gelegen is, kunnen bezoeken.

Dit is zomaar een korte greep van een heel verrassende reis, die enorm afwisselend was en ons een goed beeld van Bulgarije heeft gebracht.