Reizigers:  Groep H. van der Veldt
Reis: 8-daagse Fly-drive Bulgarije, op maat
Plaatsen: Ribaritsa, Sofia, Bansko, Pavel Bania
Reisdata: 16-05-14 t/m 23-05-14

Prachtige 8-daagse rondreis door Bulgarije.

Voor de tweede keer hebben wij, een gezelschap van zes personen, een zeer geslaagde rondreis door het prachtige Bulgarije gemaakt.
Na het succes van 3 jaar geleden vroegen we Larisa van Rodina Travel om voor ons weer een reis samen te stellen, nu om meer het zuidelijk gedeelte van Bulgarije te ontdekken. Zoals gewoonlijk heeft Larisa zich daar niet met een 'jantje-van-leiden' van afgemaakt: we kregen een tot in detail beschreven rondreis, met alle bezienswaardigheden, de autohuur, de aanrijroutes, de geboekte hotels, en dat alles in een zeer verzorgd boekwerkje, voorzien van veel foto's.

De reis leidde ons de eerste dag vanaf het bij Varna gelegen dorp Dolishte (onze thuishaven) via o.a. Provadia (vesting Ovech!), Veliko Turnovo, de grot Sueva Dupka, het Glozhene klooster naar ons eerste hotel in het bergdorpje Ribaritsa. In dit prima hotel verbleven we 1 nacht, in alle volgende hotels was op ons verzoek voor 2 nachten geboekt om wat meer tijd te hebben om zaken te bezichtigen.
Op dag 2 hoefden we slechts zo'n 110 kilometer te rijden, zodat we tijd genoeg hadden om onderweg alles goed te bekijken: het Troyan klooster, de hoogste bergpas van Bulgarije en het openlucht museumstadje Koprivshtitsa. Daarna door naar Sofia. Ook daar een heel goed (kleinschalig) hotel midden in de stad. De rest van die dag en de volgende dag hebben we heerlijk door de stad gezworven en een paar highlights bekeken, zoals natuurlijk de Alexander Nevski Kathedraal. Sofia is een prachtige stad, met goede restaurants en leuke terrasjes, kortom, een aanrader.
Op dag 4 reden we vanaf Sofia zuidwaarts. Ons eerste doel was het wereldberoemde Rila Klooster, schitterend gelegen op 1140 meter hoogte, te midden van dichtbegroeide, eeuwenoude bossen. Vandaar reden we verder, via het ooievaarsdorp Kocherinovo en de Stob piramides naar Bansko. In de winter is Bansko een gewild ski-oord, in de zomer een prima plek voor wandelaars en natuurliefhebbers. Ook hier weer een alleraardigst hotel met alleraardigste mensen. Het stadje zelf is zeker de moeite waard en het vinden van een goed restaurant en terras is geen probleem. De volgende dag zijn we met de auto hoog het Pirin gebergte ingegaan, waar we o.a. de oudste naaldboom van Bulgarije (1300 jaar oud) zagen en aanraakten.
Dag 6 was een route die loopt tussen de berglandschappen van Rila, Pirin en Rodopen. We kwamen langs en door dorpjes waar de tijd lijkt stil te staan. Via Dobursko, Velingrad (kuuroord!), Plovdiv, Starosel (met het grootste Thracische heiligdom van de Balkan) reden we op Pavel Bania af, waar we 2 nachten zouden verblijven in het mooie Spa Hotel 'Sevtopolis'. Onderweg waren de vele uitgestrekte rozenvelden te zien, we reden immers door de Rozenvallei.
In Pavel Bania hebben we op dag 7 daarna heerlijk gerelaxed, gebruik makend van de mogelijkheden van het Spacentrum.
De laatste dag ging het richting Dolishte, via vele wisselende landschappen, waaronder de Blauwe Bergen, het mooie stadje Kotel, gelegen op 510 meter hoogte, omringd door hoge bergtoppen. Kotel was voorheen bekend om z'n tapijtweverij en tegenwoordig vanwege de bosbouw en het verzamelen en verwerken van wilde kruiden en paddestoelen. De reis was nu bijna 'rond', ons restte nu nog het laatste stuk terug naar Dolishte.

Het was in één woord: fantastisch!